guatemala-matigol.reismee.nl

Is het aftellen al begonnen?

Wat is het snel gegaan. Nog geen maand geleden kregen we te horen dat we naar Guatemala mochten. Een onwerkelijk bericht, maar het gaat toch echt bijna gebeuren en stukje bij beetje begint het realiteit te worden.

Vorige week hebben Anne, Gertjan, Hanneke en ik met elkaar kennis gemaakt tijdens de Commundo-training. Wat mij betreft een leuke enthousiaste groep, dat geeft een fijn gevoel. Over 3,5 maand kennen we elkaar vast door en door (en kunnen we elkaar soms misschien ook wel schieten?). Naast kennismaking stonden vragen aan,- en informatie van Yet van Commundo centraal. Zij heeft 5 jaar in Guatemala gewoond en kon ons alles vertellen over dit land en natuurlijk over het vrijwilligerswerk. Rowan, ex-vrijwilliger bij Matigol kon echter nog veel meer vertellen over Matigol en deed dit vol passie. Wij hopen eind maart ook zo vol vuur terug te komen.

Vandaag vond de EVS zenddag plaats bij het NJI in Utrecht. Zij gaven ons veel praktische informatie en tips mee. Hoe om te gaan met de positieve, maar ook met minder positieve ervaringen in het buitenland. Het was nuttig te horen welke vragen spelen bij andere vrijwilligers, al bleek hun situatie vaak toch nét even ietsje anders. Omdat de dag op een interactieve manier was ingericht bood dit voor ons groepje een mooie mogelijkheid om elkaar, en elkaars motivatie om naar Guatemala te gaan nog beter te leren kennen.

Na deze twee informatiedagen hebben we veel informatie binnen. Ook het ticket is inmiddels geboekt, 3 januari vliegen we en de 29e maart mogen/moeten we weer terug naar ons eigen landje. Wat rest ons dan nog te doen komende weken? Spaans leren, spullen pakken, dingetjes regelen en… aftellen! Of mag dat nog niet?