guatemala-matigol.reismee.nl

Guatemala bereikt!!

Guatemala bereikt!!Guatemala bereikt!!

Het is nu zondagmiddag nu ik dit schrijf en zijn daarmee alweer drie dagen onderweg, waarvan we het grootste gedeelte aan het reizen waren. Afgelopen vrijdag begon onze reis met een zeer aangename vlucht van Schiphol naar Panama. Aangekomen op Pananama bleek, na een aantal uren gewacht te hebben, dat we helaas niet met de geplande vlucht mee konden. Op kosten van KLM konden/moesten wij in een zeer luxe hotel dineren en overnachten. S’morgens(zaterdag) lekker wezen ontbeten om vervolgens op het vliegveld een vlucht te boeken, wat heel snel geregeld was (waarom nu wel?). ’S middags een taxietour door het oude en nieuwe gedeelte van de miljoenenstad Panama-city gemaakt. Het oude gedeelte was wel leuk en interessant om in rond te lopen, het nieuwe gedeelte was door alleen maar moderne hoogbouw wat minder aantrekkelijk. Aan het einde van de middag richting het vliegveld gegaan om met San Jose (Costa Rica) als tussenstop naar Guatemala te vliegen. Na een lege bagagebelt aangetroffen te hebben begrepen wij van de service-balie dat onze bagage in Panama was achter gebleven. Josan ontving ons bij de uitgang en bracht ons naar het hotel in Antigua waar we al snel in slaap vielen. Zondagochtend een wandeling gemaakt door Antigua, waardoor wij Guatemala voor het eerst bij daglicht konden zien. Vanuit Antigua kun je de 4000 meter hoge vulkaan zeer mooi zien liggen, terwijl wij (nog) maar op 1300 meter hoogte waren. Na het ontbijd naar Xela gereden om daar eerst wat kleren en toiletartikelen te kopen (aangezien we geen koffers hebben) en om vervolgens onze gastfamilie te ontmoeten. Anne/Gertjan en Hanneke/Martine logeren samen bij een gastgezin. Het zijn hele gastvrije gezinnen waar veel familieleden over de vloer komen. S’ middags rondgelopen door Xela en wat belangrijke plekken te zien gekregen, waaronder het kantoor van het project. Op het kantoor hebben we kennis gemaakt met Fernando, Hans en Christiaan, onze collegas voor de komende maanden. Tijdens deze ontmoeting hebben we veel informatie gekregen over het project en zijn we een heel stuk wijzer geworden over hoe onze weken eruit gaan zien. S’avonds weer gegeten bij onze gastfamilies, onze dagboeken bijgewerkt en vroeg wezen slapen. Vandaag belde trouwens Copa Airlines ook op om te vertellen dat we waarschijnlijk dinsdag worden herenigd met onze koffers, dit wordt weer een nieuwe hoogtepunt!!

Misschien leuk om te weten in Panama was het boven de 30 graden en ook in Guatemala is het rond het middaguur ongeveer 20 graden. Hoe is het weer bij jullie?

Gertjan