guatemala-matigol.reismee.nl

Semana dos!

Hola amigos!

Weer even een teken van leven vanaf het prachtig mooi en zonnig Xela!
Misschien wel handig, aangezien we allemaal al ziek zijn geweest/nog zijn. Alleen GJ heeft de dans nog ontsprongen (tot nu toe dan). Ik zal de details verder besparen!
Dit alles mag de Pret niet drukken. Pret met hoofdletter P aangezien we veel Plezier hebben met elkaar en met de jongens van MatiGol (Fernando & Pyppo), waar we in onze vrije tijd ook mee afspreken.
Dit goed contact leidt tot een goede samenwerking wat natuurlijk van essentieel belang is voor het project.

Afgelopen dinsdag zijn we voor het eerst bij 'Fundabiem' geweest. Dit is een soort school voor mensen met een beperking (voornamelijk kinderen). Er komen veel kinderen met spraakproblemen. Onze taak is het begeleiden van de kinderen in 2 verschillende klassen. 1 klas is een educatieve klas, waar we de kinderen observeren en ondersteunen in hun ontwikkeling op verschillende gebieden dmv creatieve opdrachten. In de andere klas wordt gewerkt aan de spraakontwikkeling door actieve stimulatie en oefeningen ter bevordering van de mondmotoriek. Echt superinteressant!
Het is ook fijn dat de docenten echt met ons samenwerken; onze eerste observaties werden gelijk serieus genomen en in actie gezet.

Woensdag t/m vrijdag zijn we bij het project geweest. Er was nog geen vast programma, aangezien het de eerste schoolweek van de kinderen was. Dit gaf ons de mogelijkeid om kennis te maken met het project en natuurlijk los ninos!Er zijn ongeveer 150 kinderen, dus dat wordt even oefenen met de namen, maar wat zijn ze lief allemaal! We hebben onze portie knuffels al wel binnen voor dit jaar!:)
De meeste kinderen zijn erg aanhankelijk, gezien het feit dat ze geen ouders hebben is dit ook niet zo gek. Dit is erg aandoenlijk! De meeste zijn ook erg fanatiek en enthouasiast met het sporten. Wat ons ook weer motiveert!

Vandaag (zaterdag) zijn we nog met een paar kinderen naar een sportveld in Xela geweest. Dit was echt een uitstapje voor ze en je ziet ze dan echt genieten. Ze kregen met 7 begeleiders op 6 kinderen ook de nodige individuele aandacht!
Mooi om te zien is dat Fernando en Pyppo erg geliefd zijn bij de kinderen en echt vanuit hun hart werken. Ze doen wat ze leuk vinden en hebben alles over voor de kinderen en dit zie je in alles. Wat weer een positief effect heeft op de kinderen en ook op ons.

Tot zover week 2!

Adios!