guatemala-matigol.reismee.nl

Zonnige gezichten in de zon

Bovenstaande titel ‘zonnige gezichten in de zon’ vind ik een mooie samenvatting van deze derde week alweer. Niet alleen het weer was hier namelijk prachtig zonnig, zoals eigenlijk dag in dag in Xela, ook bij de kinderen van Matigol hebben we een zonnetje op de fanatieke gezichten kunnen toveren. Ze hadden nu de eerste normale schoolweek begon erg zin om te gaan sporten: “prof, cuantos tenemos fisica?!”. Aangezien wij dit begin deze week ook nog niet wisten is het fijn nu een helder rooster te hebben. Het rooster voor de Matigol-dagen, woensdag, donderdag en vrijdag is helemaal vol en we gaan dit jaar zelfs voor het eerst aan de slag met hele kleine kinderen van vier jaar.

Samen met Pyppo en Seis hebben we verschillende opdrachtjes met de kinderen gedaan. Bij de oudere kinderen echt gericht op het oefenen van voetbal of basketbal, bij de kleintjes soms meer om balgevoel te krijgen. De jongens werkten voornamelijk aan hun voetbalskills en met de meiden gingen we aan de slag met basketbal oefeningen. Bij de kleintjes was tikkie tik, zoals we ‘poortjestikkertje’ hier genoemd hebben een groot succes! Ze vonden het prachtig elkaar te bevrijden en nog het allermooist wanneer de ‘maestros’ tikker waren; extra spannend!

Onze week begon echter met het treffen van voorbereidingen voor een dag bij Fundabiem. Bij de afdeling educatie gingen we deze week werken met vormen en kleuren en daarvoor hadden we mooie platen nodig met duidelijke vormen. We hebben gekozen voor een grote ster, een bloem, een appel, een peer en een vlinder. Samen met de kinderen hebben we dinsdag deze platen gekleurd, geverfd en vooral beplakt met kleine propjes vliegpapier. Er kwame mooie kunstwerken uit in primaire kleuren die vol trots in het opdrachten-schriftje geplakt werden.

Leuk om te zien hoe onze inbreng deze week zowel bij Fundabiem als Matigol leidde tot mooie resultaten en zonnige fanatieke, danwel geconcentreerde gezichten.

Nu het weekend is aangebroken vertrekken wij naar Lago Atitlan, tot volgende week!