guatemala-matigol.reismee.nl

Een paar veranderingen

Hola, buenos dias/tardes/noche!

Doordat we hier nu al ruim een maand zijn, hebben we echt een duidelijke structuur gekregen en zijn veel dingen niet meer nieuw, maar is het al vanzelfsprekend voor ons.

Maandag hadden we een workshop van Hans over de armoede en kinderarbeid in Guatemala. Doordat we een documantaire keken van de EO was het nog beter te volgen, gemakkelijk in het Nederlands. Ook had Hans allerlei statestieken opgezocht die allemaal erg confronterend waren, dan heb ik het over het aantal uren dat kinderen hier moeten werken omdat het gezin anders niet rond kan komen. In de documantaire zagen we een moeder die moest zorgen voor haar 6 kinderen, haar zieke zus en haar oude moeder. Als baan moest zij stenen uitzoeken, en de juiste stenen in een bak op haar hoofd meenemen naar een andere locatie vanwaaruit zij de stenen, samen met haar kinderen, kapot moest slaan om hiervoor dan uiteindelijk een beetje geld te krijgen, te weinig of goed van rond te komen. Zo'n documantaire is erg confronterend, aangezien we weten dat dit een paar km buiten onze woonplaats al voorkomt.

Het was wel bijzonder dat daarna Brenda haar verhaal deed, Brenda is een meisje van mijn leeftijd (18) die werkt in het kantoor van Josan & Hans. Zij komt ook uit een heel arm gezin, maar zij is doordat ze ontzettend leergierig was en haar ouders dit ook erg steunden uit de armoede gekomen. Zij heeft nu dus een baantje bij Josan & Hans en hoopt volgend jaar Rechten te kunnen gaan studeren. Terwijl zij als kind ook veel moest werken, zodat haar ouders rond konden komen.

Heel erg interessant om zo meer dingen te leren over de mensen die wonen in dit land en hoe arm het land is, want het is echt heel erg extreem.

Dinsdag is de dag dat we bij Fundabiem werken, alleen toen we daar aankwamen bleken er bij elke therapie 5 stagaires te zijn, dit is natuurlijk super positief voor Fundabiem, alleen dit maakte wel dat wij veel minder werk hadden te doen daar. Wij zijn toen naar huis gegaan en hebben in goed overleg overlegd dat zij genoeg hebben aan de stagaires, wij gaan nu vanaf deze week bij Fundal aan de slag. Een soortgelijke instelling alleen waar we op maandag zullen gaan werken en waar we 1 kind toegewezen krijgen voor de hele ochtend, erg interessant, omdat we dan waarschijnlijk in deze 2 maanden een goede relatie kunnen krijgen met het kind en eventueel ook ontwikkelingen kunnen zien.

Woensdag t/m vrijdag waren weer bij Matigol en hier verliep alles eigenlijk erg voorspoedig. Donderdag waren er toernooien van andere scholen dus moesten we op andere velden sporten, maar dit maakt helemaal niks uit want bij Rudolf Walter zijn er erg veel geschikte velden om op te sporten! Het is fijn dat veel kinderen ons al herkennen en ook enthousiast zijn naar ons toe, dat maakt ons ook nog enthousiaster!

In het weekend hebben we zaterdag lekker kunnen chillen, we zijn bij xocomil geweest, het grootste waterpark van Midden-Amerika en daarna door een tropische storm richting Takalik Abaj gegaan (maya bezienswaardigheden). En daarna met de bus naar huis, wat een hele ervaring is hier.

Zondag zijn we verhuisd van onze gastfamilie naar het vrijwilligershuis, wel gek. Na een maand in een familie voel je je daar toch al wel op je plek en zijn die mensen toch echt even je Guatemalteekse familie. Het vrijwilligershuis is wel echt heel erg mooi dus we hebben allemaal wel erg veel zin om hier te gaan wonen!

Dit was het voor nu, tot de volgende keer!

Hasta lluego

Anne