guatemala-matigol.reismee.nl

Time flies!

Hola!

Elke week een blog schrijven met afwisseling van 4 personen! Eitje dachten wij! Ik zie echter net dat het laatste blog al meer dan 3 weken geleden is geschreven. Time flies when you're having fun and a really busy scedule! :)

Dus. 3 weken geleden.. waren we bij Fundabiem en waren er stagiaires bijgekomen. WIj voelden ons hierdoor een beetje nutteloos. Naar aanleiding hiervan had Josan een gesprek gehad bij de school. Het bleek dat zij voorlopig nog bleven, dus Josan ging gelijk op zoek naar een andere organisatie voor ons. Dezelfde dag zijn we nog gaan kijken bij Fundal. Wij waren hier gelijk enthousiast over en na kort overleg konden we daar terecht.
Fundal is een organisatie voor 'speciale kinderen'. Zo noemen ze hier kinderen met een handicap. Deze speciale kinderen zijn doof/slechtorend, blind of hebben gedragsproblemen of een combinatie hiervan. Er is bijvoorbeeld één kindje wat doof is en met 1 oog half ziet. Veel mensen vinden dit al snel zielig. Het is echter het vrolijkste jongetje van de klas en hij tovert bij iedereen een lach op zn gezicht!
Vandaag zijn we met Fundal naar een andere , reguliere, basisschool geweest. Daar gingen een paar kinderen van Fundal en andere organisaties dansoptredens geven voor de kinderen, leerkrachten en familie. Leuk om te zien hoeveel plezier die kinderen hieraan beleven!

Bij Matigol zijn we begonnen met engelse les te geven, hier was veel vraag naar vanuit de kinderen zelf. Ons leek het erg leuk om dit te doen. DIt is wel ff wat anders dan sportles geven! Ik heb wel meer respect voor leraren gekregen nu. Het is best lastig om 26 drukke kinderen bij de les te houden! We proberen de lessen dan ook creatief te maken, zodat ze de aandacht er een beetje bijhouden. Het is leuk om te zien dat een aantal kinderen erg gemotiveerd zijn en ook buiten de lessen om engels tegen ons gaan praten.

We zijn ook begonnen aan een muurschildering bij Matigol. We hebben een grote muur helemaal gewit. We wilden daarna met de beamer een erg mooie tekening (gemaakt door de broer van Anne) op de muur projecteren. Dit bleek best lastig in de felle zon. We gaan nu aanstaande woensdag in begin vd avond nog een keer proberen, waarschijnlijk met meer succes. Dan gaan we ook bij Matigol overnachten om een beter beeld te krijgen hoe het er buiten schooltijd aan toegaat, een kijkje te nemen in het leven van de kinderen die daar wonen.

Ook leuk om te vermelden is dat we in de lokale krant staan met Matigol! Met maar liefst 2 foto's en een artikel! Dit om Matigol meer naamsbekendheid te geven en vrijwilligers te werven. Erg leuk om jezelf in 1 keer in de krant te zien staan. DIe hebben we natuurlijk allemaal eentje gekocht!:)

In de weekenden zijn we nog naar een koffieplantage geweest. Wat erg mooi was, met mooie uitzichten en watervallen. Ook zijn we naar Antigua geweest en hebben daar erg mooie ruines gezien. Afgelopen weekend zijn we naar het strand geweest. Het was er ongeveer 10 graden warmen dan in Xela. Ff wennen, maar heerlijk dat het 's avonds lekker warm bleef. Afkoelen in de Pacific ocean was nog een hele prestatie. Wat een sterke stroming, maar we hebben weer veel plezier gehad en daar gaat het uiteindelijk allemaal om!

Volgende week zijn we een week vrij en gaan we naar tikal en de jungle! We hebben er onwijs veel zin in!! Meer hierover in een volgende verslag!

Adios

Hanneke