guatemala-matigol.reismee.nl

Dingen die je maar 1 keer doet (Anniek)

Er zijn een aantal dingen (cosas) die je maar een keer doet (of wil doen) in Guatemala. Ik zal er een stel noemen:
1. Je gebruikte wc-papier in de wc gooien. Je moet het er dan namelijk weer uitvissen want anders raakt de wc verstopt. Gelukkig heb ik ooit op tv gezien dat urine verschillende heilzame stoffen bezit.
2. Zwemmen in het zwembad van de sportschool in Xela. Wij buitenlandse vrouwen werden uitgebreid gefilmd en gefotografeerd, ondanks de weinig elegante badmuts (die is namelijk verplicht en werd ons uitgeleend). Een andere reden waarom we maar eenmaal zullen zwemmen in dit bad is omdat het volgeboekt is tot januari.
3. Beginnen aan een zin in het Spaans waarvan je binnen luttele seconden doorhebt dat de ander het nooit zal gaan begrijpen. (Dit is iets wat je nooit meer wil doen maar het gebeurt helaas toch met enige regelmaat).
4. In je t-shirt en korte broek een dagje uitgaan. 's Ochtends, vanaf 7 uur, staat er meestal een stralende zon en lijkt het wat dat betreft een veelbelovende dag te worden. Om 11 uur wordt het bewolkt en fris en een uur later sta je te bibberen in de stromende regen. Daar moet bij gezegd worden dat je aan het einde van de middag weer kan opdrogen want het regent meestal niet de hele dag.
5. Tortilla's eten. Wij zijn het er als groepje vrijwilligers collectief over eens dat dit geliefde, stinkende lapje maïsmeel het minst aantrekkelijke voedsel van het land is. Uit beleefdheid heb ik er toch zo nu en dan een genomen, totdat ik er een keer een had waar per abuis een verschrikkelijk chemisch goedje in was beland en ik brandwonden in mijn mond had. Dat was de grens.
6. In je eentje iets kopen van een man die er als een gladjakker uitziet. Kans is groot dat hij je na het afrekenen bij je middel (of erger) grijpt.
7. Lokale snoepjes kopen. Die zijn nog zoeter dan zoet en ik had al gauw nachtmerries over dat ik al mijn tanden verloor, zoals bij de gemiddelde Guatemalteek vanaf zijn 23e gebeurt.
8. Een korte broek aandoen wanneer je Engelse les aan groep 6 (cuarto grupo) moet geven. De jongetjes zijn minder in Engels geïnteresseerd dan ik zou wensen.
9. In een lunchroom een variatie bestellen op het standaard menu; dat is een hele operatie waarvan de bediening ernstig van slag raakt. Maar: als je van verrassingen houdt, moet je dat juist wél doen.
10. Je flesje hairconditioner zonder benul openen nadat je hebt gereisd van een dal naar een berg. Door de onderdruk die is ontstaan vliegt het spul met een plof alle kanten op; maar als je geluk hebt, zit het dan ook op je haar.
11. Trachten te spieken naar de kilometerteller wanneer je buschauffeur als een halve gare door de stad scheurt: negen van de tien keer doet het ding het niet.
12. Vijfendertig quetzales betalen voor een fotolijstje dat twintig waard is.
13. Vijftig quetzales betalen voor een fluit die tien waard is.
14. Tachtig quetzales betalen voor een hoedje dat twintig waard is.
15. ...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!